خبرگزاری آشکار ؛ به گواهی مستندات تاریخی مردم آذربایجان مردمان غیوری در ایمان وعقیده بوده اند و برای حفظ هویت شیعی خود از بذل جان و مال خود هم کوتاهی نکرده اند مردم غیرتمند تبریز علی رغم ترک زبان بودن عثمانی ها جانانه ترین دفاع را برای حفظ تشیع و مکتب سرخ امام حسین(ع) از خود بروز داده اند

به گزارش خبرگزاری آشکار ؛ در تاریخ ایران از گذشته دور تا کنون سه گونه زبان و جود داشته و اکنون هم به حیات خود ادامه می دهد . نخست زبان دینی که زبان دین مبین اسلام عربی است و قران مجید به آن بوده ونمازها نیز به آن ادا می شود ، زبان همگانی فارسی که وسیله ارتباط اداری ، سیاسی ، و اقتصادی و فرهنگی مردم سراسر ایران بوده است ، از سوی دیگر در هریک از نواحی مختلف ایران زبانی محلی رواج داشته ومردم به آن متکلم هستند .هرچند زبان عربی زبان دینی نزد علمای اسلام بوده است با این حال زبان فارسی و ترکی آذری در آذربایجان در پیوند مستحکم با دین مبین اسلام و مکتب تشیع بوده است

تشکیل دولت ملی صفویه توسط شاه اسماعیل صفوی فرزند غیور ایران و مهمتر از آن رسمیت یافتن مذهب شیعه در قلمرو این دولت ملی ضمن اینکه نقطه‌ی عطف تاریخ جدید ایران است گویای نقش و جایگاه آذربایجان در شکل‌گیری ایران جدید با هویت متمایز از همسایگان خود بود. اردبیل خواستگاه خاندان شیخ صفی با جلوه‌های ایرانی و مسجد جامع تبریز محل اعلام رسمیت مذهب شیعه در ایران بود. آنچه در آذربایجان تحقق یافت خواست و اراده‌ای تاریخی بود که برای حفظ و حراست از هویت ایران ضروری می‌نمود. رسمیت تشیع در عصر صفوی حاصل نُه قرن تکاپوی ایرانیان برای یافتن هویتی اصیل در نزدیکی به خاندان پیامبر (ص) بود که از بدو ورود اسلام به ایران گرایش مردم بر سرچشمه‌های اصلی وحی و رسالت را می‌توان مشاهده کرد که درآذربایجان محقق شد این خطه در تاریخ و فرهنگ ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هست. نقش آذربایجان در شکل‌گیری هویت شیعی ایران موضوع مهمی است که شایسته بحث و پژوهش بیشتری است

به گواهی مستندات تاریخی مردم آذربایجان مردمان غیوری در ایمان وعقیده بوده اند و برای حفظ هویت شیعی خود از بذل جان و مال خود هم کوتاهی نکرده اند مردم غیرتمند تبریز علی رغم ترک زبان بودن عثمانی ها جانانه ترین دفاع را برای حفظ تشیع و مکتب سرخ امام حسین(ع) از خود بروز داده اند که برگهای زرین تاریخ تشیع در ایران به حساب می آیند . دلیل قتل عام و غارت مغول وار تبریز در زمان شاه عباس صفوی توسط ترکان عثمانی چیزی جز این هویت شیعی نبود.

مردم آذربایجان در طول تاریخ به خوبی اثبات کرده اند مردمی متدین و مذهبی بوده اند ایستادگی آنها در برابر فرقه استالین ساخته پیشه وری کمونیست و قیام علیه کفر و الحاد آنان علی رغم ادعای آذری بودن آنان گواه دیگری از این هویت اسلامی است وهمچنین همگاهی و همراهی در انقلاب اسلامی به رهبری شهید آیت الله قاضی طباطبایی و سپس شهید آیت الله اسد الله مدنی از همین ویزگی نشات گرفته است . حمایت و پشتیبانی قاطع علما و روحانیون و وعاظ تبریز و سایر شهرستان‌ها از مراجع و خواست‌های آنها سبب شد آذربایجان در حوادث بعدی هم حضور فعالی داشته باشد. از آن جمله در روز دوم فروردین سال ۱۳۴۲ که مدرسه‌ی فیضیه‌ی قم مورد حمله‌ی نیروهای رژیم پهلوی قرار گرفت همزمان مدرسه‌ی طالبیه‌ی تبریز که مراسم سوگواری شهادت امام جعفرصادق برپا بود هم مورد حمله واقع شد و در نتیجه دو نفر نیز به شهادت رسیدند.

قیام ۲۹ بهمن تبریز سومین حلقه مهم تاریخ انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۶ می‌باشد که پس از شهادت غریبانه حاج آقا مصطفی خمینی و اهانت به حضرت امام (ره) و قیام ۱۹ دی قم اتفاق افتاد. شهید آیت‌الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی از سال ۱۳۴۱ با شروع نهضت اسلامی اهداف حضرت امام را در آذربایجان دنبال می‌کرد که از شاگردان قدیمی حضرت امام به حساب می‌آمد.پس از شها دت غریبانه حاج آقا مصطفی خمینی وی نامه تسلیت‌آمیزی به محضر امام (ره) ارسال داشت. علاوه بر این مراسم ترحیم شایسته‌ای در تبریز برپا گردید در این مراسم سخنرانی مهمی ایراد شد که تأثیر مهمی در تحولات بعدی تبریز و آذربایجان در راستای نهضت اسلامی به ویژه قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ در پشتیبانی از حضرت امام داشت. این مراسم بزرگداشت بعد از مراسم‌های برگزار شده در قم و تهران مهمترین مراسم ترحیم حاج آقا مصطفی به حساب می‌آید. به عبارت دیگر قیام ۲۹ بهمن در دفاع وحمایت از امام خمینی توسط مردم غیور تبریز آفریده شد.

در دوران دفاع مقدس نیز لشگر سرفراز عاشورا با راد مردانی همانند باکری ها، شفیع زاده ها، تجلایی ها، …..در تاریخ پر حماسه دفاع مقدس چنان شور آفرین حماسه ها آفریدند که هر برگش تاریخ سراسر افتخار برای طول تاریخ خواهد ماند .عاشورا یان آذربایجان پیش از عملیاتهای اسطوره ای خود با نوحه های سوزناک آذری چنان مست یارخود را در رکاب امام عصر خود آماده جهاد می دیدند .

سکاندار انقلاب شکوهمند و نظام جمهوری اسلامی پس از ارتحال امام خمینی (ره) به دست با کفایت فرزندی فقیه و مبارز از فرزندان غیور آذربایجان از خاندان عالم و مجاهد یعنی آیت الله سید علی خامنه ای عزیز سپرده شدکه خداوند وجودو رهبری امام گونه اش را خار چشم دشمنان اسلام و قرآن قرار داده است . جالب آن است که بدانیم شهید شیخ محمد خیابانی شوهر عمه رهبر عزیز انقلاب است و عقد نامه آن شهید در کتابخانه معظم له موجود است .

دشمنان ایران که از تلاشهای شبانه روزی خود برای شکست انقلاب مردم سرافراز ایران طرفی نبسته اند ابلهانه تصور می نماید به بهانه روز زبان مادری می توانند رخنه ای در اتحاد و انسجام بین مردم ایران ایجاد نمایند حال آنکه مردم مسلمان آذربایجان بعد از سی و پنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی ماهیت گردانندگان جهود و صهیونیست و بهایی شدگان این سینه چاکان مدعی زبان مادری را شناخته است .

مردم مسلمان آذربایجان خوب می دانند زبان مادری مورد ادعای این وابستگان سرویس جاسوسی اسراییلی، زبان داشقا باشقای باکویی است.همان دستوری که ابراهیم اف کمیسر فرهنگ جعفر باقر اف به جعفر پیشه وری دیکته کرده بود بایستی سخنرانی ها ، شعر ،موسیقی ، تئاتر ، مطالب روزنامه ها در حکومت پوشالی عناصر خون آشام و ماموران امنیتی روس چون غلام یحیی به داشقا باشقا باکویی باشد .

مردم مسلمان آذربایجان به خوبی می دانند که در قلمرو حکومت جمهوری پوشالی آذربایجان حجاب اسلامی در مدارس ممنوع شده است . در حالی که لزگی ها ، گرجی ها ، تات ها ودر این کشور زندگی می کنند از داشتن یک روزنامه و برنامه رادیویی چند دقیقه ای و حتی انتشار یک کتاب به زبان خود محروم هستند . تالشها بزرگترین اقلیت در جمهوری آذربایجان از داشتن حداقل حقوق انسانی و فرهنگی محروم هستند . نه روزنامه ای ، نه کتابی ، نه برنامه رادیویی و نه برنامه تلویزیونی

این در حالی است که در ایران طی دو سال گذشته بیش ازهزار جلد کتاب به زبان آذری در استانهای آذری نشین و تهران منتشر گریده ا ست.علاوه بر این بیش از ۲۰ روزنامه و هفته نامه منتشر می شود که همگی دارای صفحات شعر و ادب آذری بوده و مطالب متنوعی را ارایه می دهند و علاوه بر آن هر روز برنامه های متعدد و متنوعی به زبان مردم آذربایجان از مراکز استانهای آذری نشین توسط صدا و سیما تولید و پخش می گردد .

در جمهوری آذربایجان سالیانه چند جلد کتاب مذهبی مربوط به مردم مسلمان و شیعه چاپ می شود؟

آیا تالشها و تاتها و لزگی ها و گرجی ها هم در جمهوری آذربایجان از چنین امکاناتی برخوردارند ؟

آیا تالشی های مظلوم جمهوری آذربایجان هم حق تکلم به زبان خود را دارند ؟

آیا لزگی های جمهوری آذربایجان از داشتن نشریات مختص به خود وزبان خود محروم نیستند ؟